Advies over sporten en fitness

Wat is Fitness

Tijdens een fitnessoefening pompt het hart meer zuurstof via het bloed van uw longen naar uw spieren. Hoe zwaarder de training, hoe meer brandstof (zuurstof) de spieren nodig hebben en hoe harder het hart moet werken om zuurstofrijk bloed naar de spieren te pompen. Als u in goede conditie bent kan uw hart per hartslag meer bloed pompen. Dat betekent dat uw rusthartslag en uw hartslag bij inspanning omlaag gaan.

Afvallen of conditie verbeteren?

Bij het trainen is het belangrijk uw hartslag in de gaten te houden. De hoogte van de hartslag bepaalt namelijk het resultaat van de training. Wilt u afvallen of uw conditie verbeteren? Als uw doel gewicht verliezen is dan traint u het beste op 60% van uw maximale hartslag. Wilt u uw conditie verbeteren dan is dat 85% van uw maximale hartslag.

Voor het verliezen van gewicht,
traint u op

60%

van uw maximale hartslag

Voor het verbeteren van u conditie,
traint u op

85%

van uw maximale hartslag

HR-Controlled-new logo

Hartslaggestuurde Trainingsprogramma’s

Het lichaam slaat energie op in twee vormen: koolhydraten en vetten. Bij inspanning gebruiken we een combinatie van deze twee. Bij hoge inspanning kiest het lichaam vaak voor snel verbrandbare energie (koolhydraten). Bij trainingen met een lage intensiteit kiest het lichaam grotendeels voor een langdurige energievoorraad (vet). Omdat er relatief meer vet in het lichaam is opgeslagen dan koolhydraten zijn dit soort trainingen langer vol te houden (duursport).

Calorien en calorien verbranden

Wat zijn calorieën?

Een calorie is een maat waarmee men een hoeveelheid energie aangeeft. In eten en drinken wordt de hoeveelheid energie aangeduid met kilocalorieën. In de regel spreekt men over het algemeen over calorieën, terwijl men in de voedingsmiddelenindustrie over kilocalorieën spreekt. De afkorting die wordt gebruikt om kilocalorieën aan te geven is kcal.

Hoeveel calorieën heb ik nodig?

Je lichaam heeft calorieën nodig voor alle activiteiten van je lichaam. Een man heeft over het algemeen meer calorieën nodig dan een vrouw. Een vrouw verbruikt gemiddeld 2000 calorieën per dag en een man ongeveer 2500. Het caloriegebruik is per persoon verschillend en o.a. afhankelijk van je leeftijd, gezondheidssituatie en dagelijkse activiteiten. Mensen die veel sporten hebben ook in “rust”een actievere stofwisseling en dus een hogere caloriebehoefte.

De totale calorieverbranding van een persoon is opgebouwd uit het benodigde verbruik tijdens de ruststofwisseling plus de benodigde energie voor je dagelijkse activiteiten.

Voor de berekening van de totale calorieverbranding per dag kun je de BMR Calculator gebruiken.

Bereken uw caloriebehoefte

Met de Basal Metabolic Rate caculator links is het mogelijk uw basis caloriebehoefte te berekenen. Kortom; wat heeft het lichaam daadwerkelijk nodig. Let op: het aantal calorieën is zonder enige vorm van activiteit. Het uiteindelijke getal dient vermenigvuldigt te worden met een factor.

1,2 Kantoorbaan. Nauwelijks beweging
1,375 Licht actief. 1-3 dagen per week sporten
1,555 Redelijk actief. 3-5 dagen per week sporten
1,650 Intens gewicht regime. 4-5 dagen per week krachttraining
1,725 Erg actief. Intensief trainen, 6-7 dagen per week sport.
1,9 Extra actief. Dagelijks veel beweging in werk, veel sport.

Wat kan een Flow Fitness crosstrainer in het calorieverbuik voor u betekenen:

Bereken het verbruik met een crosstrainer